Oon luvannu kertoa siitä ku kävin seikkaileen Helsingissä.

2111507.jpg

Täsäpä tullee jotaki sepostusta..

Nonnii.. ostin junaliput netin kautta, helppoa ja kätevää.. :)

 sen asian opin tällä reissulla, että ikinä ei kannata niin tehä, kun lippu käy vain siihen junaan johon se on ostettu.

Ylivieskasta nousin junaan, hyvin kerkesin ja matka meni mukavasti. Tietenki neule mukana ja siinähän ehtii pitkästi neuloa, välillä kävin nukkumatin kyytillä. Seinäjoelta nousi yks vanha mummu mun viereen ja siinä sitte juteltiin kaikenlaista ja se ehti monta kertaa kysyä, että kuueltako tämä juna on helsingissä.. vastasin sille aina, että puolikuuen maissa pitäis olla.  :)

Niimpä juna sitte saapu pääte asemalle. Vähä jännitti lähtä seikkaileen bussilla.. 10v ku viimes kulkenu täälä, enkä sillonkaa yksin. Olin menossa mun vanhalle tätille yöksi. Täti neuvo mua, että ku tuut rautatieaseman sisälle, nii käännyt vasemmalle ja sieltä ovesta ulos ja sieltä lähtee bussit , haet sieltä bussin 71 ja siihen nouset ja sanot kuskille, että jättää sinut Pihlajiston R-kioskilla pois.  No minähän tein työtä käskettyä, löysin bussin ja sanoin kuskille ja sitte vaan tyytyväisenä istuin kyytissä. :)  Ja kuski ei muistanu sanua mulle millon pittää jäädä pois, ajeli päätepysäkille ja sitte kiros...x¤!X# ..enhä mä muistanu... no, mee tuonne tien toiselle puolelle ja oota seuraava bussi ja nouse siihen.. üü Eikai siinä muukaa auttanu... soitin tätille, että oon tulossa seuraavalla bussilla täältä suunnasta. Täti sano, että se on viiden minuutin matka. Aiko olla ikkunassa kattomassa... Nonnii.. seuraava bussi tuli ja siinä oli semmonen kuski, joka puhu hoonosoome.. ja oli just alottanu hommat ja sano, että hän ei kyllä yhtään tiiä missä on Pihlajiston R-kioski... no... eipä auttanu ku olla terävänä... ja löytyhän se oikia pysäkki.. :) Täti huuteli kolmannesta kerroksesta mulle, että tännepäin... :) Osasin!

Oli mukava pitkästä aikaa vierailla tätin luona. Ja sielä ei tarvinnu nälissään olla, sen taidon hän osaa.. :) 74v yksin asuu kolmannessa kerroksessa ja yksin huushollinsa hoitaa, On sairastanu polion lapsena. sähkömopolla käy kaupassa ja ajelee autolla vielä keskellä helsinkiäki.. Ihastelin hänen asennettaan elämään ja toimintaa sielä kotonaan. Siinä olis paljon oppimista. Elämäntyönsä hän on tehny ompelijana ja voitte arvata, että meillä juttua riitti, kun on asioita jotka kiinnostaa.

2131540.jpg

 

Helsinginmatkan tarkoitushan oli naisten vai joulu vai mitkä messut olikaan sielä Wanhassa satamassa. Siispä keskiviikko aamuna taas seikkaileen bussilla.. nythän se oli helppoa, kun olin menossa rautatientorille, johon kaikki bussit oli menossa. Ja sit ystävän kans treffit ja kiasman eestä bussiin joka vei messuille.

Messuilla oli monenlaista.. mutta oli selkeästi niitä pöytiä joihin mummut oli joutessaan kutonu sukkaa ja lapasta ja tullu sitte sinne niitä myymään ja sitte oli taiteilijoita, jotka teki ja myi sitä omaa juttuaan. Monen pöydän kohdalla me kyllä sanottiin, että miks me ei oo tuota hoksattu.. üü. Ja sen opimme, että ei pienintäkään kangastilkkua heitetä roskiin tästälähtien, kun siitähän voi tehdä vaikka nukkekotiin sohvatyynyjä.. :} hehhehh.. ja pienistäki oksanpätkistä saa tonttuja.. :)

Ja sielä messuilla oli Hennolan hyvää leipää.. harmi vaan ku ei voinu kovin isoja määriä tuua. Se ruisleipä oli tosi hyvää.. Vieläki vesi herahtaa kielelle, ku aattelee... 

Kukaan ei myyny semmosia mitä minä teen ja myyn..  olin onnellinen :}

 

Torstai aamuna kotimatkalle. Junalippu oli ostettu 9.30 lähtevään junaan. ETYJ sekotti helsingin bussiliikenteen kokonaan. se oli aivan jumissa ja en ehtiny junaan. En olis mitenkään voinu ehtiä bussilla, ehkä jos olis lähteny ratikalla ja metrolla seikkaileen, niin olis voinu ehtiä.. ei kiinnostanu üü.. Niimpä mä vaan istuin aamulla bussissa ja ihmisiä tuli ja meni ja liikenne tökki. Sitte se oli ihan seis kauan aikaa ja yks toisensa jälkeen lähti bussista pois.. olis voinu lähtä juokseen jos olisin tienny missä oon.. mutta en ollu oikeen kartalla.. niimpä mä istuin bussissa ja oottelin, että kai me joskus ollaan rautatientorilla. Laitoin ystävälle viestiä, että en ehdi junaan johon oon lipun ostanu, mutta menkää te ...ku meijän piti matkustaa kotimatkalla samassa junassa... mutta ei se sitten niin  mennykkää.. ;) ku minähän olin lähteny seikkaileen...

Viimein bussi pääsi rautatientorille ja juna oli menny, mutta onneks niitä lähtee päivän mittaan usiampia, ei muutaku ostaan uutta lippua ja seuraavaan junaan.. ostin itelle synttärilahjaksi junalipun kotiin.. :) Tää oli sitte intercity juna ja matka kesti puoltoista tuntia kauemmin ku olis pendoliinolla tullu, ku tämä pysähty joka asemalla ja sitte vielä välillä piti oottaa ambulanssia, ku oli sairastapaus junassa. Ystävät siis oottivat mua Ylivieskassa, että pääsevät sitte mun kyytillä kotiin.  

2128097.jpg

Onnellisesti kotona :)

Pirtissä odotti mulle synttärilahja :) Vanha kiikkutuolimme korjattuna :) ollu osina varmaan 15v varastossa... taidampa lähteä nyt kiikuskelemaan ja ottaa jonku hyvän kirjan käteeni... ainaki hetkeksi.. ;)